De fleste SEO-råd fokuserer på tiltak som gjøres på nettstedet ditt for å forbedre søkemotortrafikken, for eksempel skriving og produsering av innhold, søkeordsoptimalisering, bildeoptimalisering og så videre.

Men selv om du gjør alt dette på en effektiv måte, vil nettstedets sannsynlighet for å bli oppdaget være begrenset med mindre du investerer i off-page-faktorer som hjelper deg med å markedsføre innholdet og utvide målgruppen. Denne artikkelen tar for seg noen av disse faktorene og forklarer hvordan du kan bruke dem for å få kvalifisert trafikk til nettstedet ditt.

Hva er off-page SEO?

SEO som et overordnet felt kan grovt sett deles inn i tre kategorier: on-page, off-page og teknisk SEO.

Hovedforskjellen mellom on-page og off-page SEO er at førstnevnte fokuserer på å forbedre kvaliteten og relevansen av innholdet på nettstedet ditt. Samtidig bruker off-page teknikker som øker nettstedets popularitet og troverdighet.

Teknisk SEO er noe helt annet; det dreier seg om aktiviteter som direkte påvirker hvordan søkemotorene indekserer og ‘crawler’ nettstedet ditt. ‘Crawling’ er den prosessen hvor søkemotorer som Google systematisk skanner ditt nettsted for å hente og lagre den informasjonen de finner. Teknisk SEO omfatter teknikker som hastighetsoptimalisering, strukturerte data, sikkerhet på nettstedet osv. Men det er ikke dette vi vil fokusere på i denne artikkelen.

Målet med off-page SEO er å få flere brukere til å oppdage nettstedet ditt og se på det som en pålitelig og nyttig informasjonskilde. Dette er viktig fordi det hjelper deg med å rangere høyere i søkeresultatene, generere mer organisk trafikk og øke merkevarebevisstheten og troverdigheten din.

Off-Page SEO-teknikker

1. Lenkebygging

Når man snakker om off-page SEO, snakker man ofte bare om lenkebygging, eller ‘link building’ på engelsk, selv om det også finnes andre teknikker på off-page SEO. Dette understreker hvor viktig det er å få andre nettsteder til å lenke til sidene dine.

Kvalifiserte backlinks, også kjent som inngående lenker, er som et merke eller en tillitserklæring som viser at nettstedet ditt er troverdig. Når du skaffer deg inngående lenker fra nettsteder med høy troverdighet, vil deres synlighet og innflytelse smitte over på nettstedet ditt.

Noen av strategiene for lenkebygging kan være å sende ut e-poster, gjesteblogging, oppbygging via døde lenker (ofte kjent som ‘broken link building’), ‘tough leadership’ ved å være en autoritet innenfor et område, og mye mer. Den beste måten å skaffe seg relevante lenker på er likevel å publisere lenkeverdig innhold.

2. PR-strategi

Google love a nicely done off page SEO

Kilde: Unsplash

Selv om du publiserer lenkeverdig innhold, må du likevel markedsføre det, ikke sant? Det er her PR kommer inn som en effektiv strategi i off-page SEO.

Hvis du for eksempel publiserer en pressemelding om en viktig nyhetsoppdatering fra bedriften din, er det en sikker måte å skape flere backlinks på. Effektiv PR krever at du etablerer meningsfulle relasjoner med journalister og bloggere, slik at de kan fatte interesse for bedriften og produktet ditt.

Du må gjøre grundige undersøkelser for å sikre at publikasjonene du retter deg mot, har riktig målgruppe for innholdet ditt.

3. Sosiale medier

I dag er en konto på sosiale medier sannsynligvis viktigere enn en nettside for bedrifter, i hvert fall for små bedrifter. Det er ingen andre steder du kan få den interaksjonen som sosiale medier gir deg når du har et engasjert publikum. Google oppfordrer til og med til dette som en SEO-strategi.

Hvis du er aktivt til stede og svarer på kundekommentarer, kan du øke merkevareeksponeringen. Dermed blir det en god grobunn for off-page SEO. Deling av utdrag fra de siste innleggene dine, inkludert lenker som publikum kan lese mer om, kan utrette fantastiske ting.

4. Markedsføring gjennom influencere

En av fordelene med en sterk tilstedeværelse i sosiale medier er at det gir deg flere muligheter til å samarbeide med influencere. Du kommer langt med å få anbefalinger og produktplasseringer fra personer som målgruppen din er interessert i.

Disse influencerene er personligheter som har opparbeidet seg et rykte for ekspertise eller sosial innflytelse på sitt felt. Denne tilnærmingen til sosiale bevis i stor skala er en spesielt smart måte å styrke off-page SEO på når du ønsker å trenge inn i et nytt marked.

5. Lokal off-page SEO

Hva om du er en lokal bedrift som ikke har råd til å bruke en stor influencer? Da er det best om du styrker din lokale SEO. Dette bør normalt begynne med at du oppretter en Google My Business-profil og registrerer deg på slike tjenester.

Men dette er bare starten. Selv om profilen din nå er godt optimalisert, bør du konsentrere deg om å få organiske og positive tilbakemeldinger. Det kan være lurt å legge til knapper der du oppfordrer kunder til å gi en anmeldelse – men uten at det føles påtrengende.

Konklusjon

Off-page SEO er en viktig del av enhver vellykket SEO-strategi. Ved å øke kvaliteten og kvantiteten på lenkene til nettstedet ditt kan du forbedre rangeringen på resultatsidene for søkemotorer (SERP) og tiltrekke deg flere besøkende. Dette kan føre til flere potensielle kunder og økt salg samt bedre merkevarebevissthet og omdømme. Hvis du ønsker å ta nettstedet ditt til neste nivå, bør du inkludere off-page SEO i planene dine.