Dofollow- og nofollow-lenker er et stadig tilbakevendende tema når man snakker om lenkebygging, eller link building på engelsk. Her beskriver vi hvordan Google rangerer nettsider og hvordan dofollow- og nofollow-begrepene oppstod. Dette vil gi deg innsikt i forskjellene mellom dem og hvordan du kan bruke denne forståelsen i din lenkebyggingsstrategi.

Nedenfor kan du lese mer om forskjellene mellom dofollow- og nofollow-lenker.

Backlinks og Googles rangeringsstrategi

Når du lenker til en annen nettside, enten det er på nettstedet ditt eller på et annet domene, indikerer du at du ønsker at brukerne skal besøke den lenken for å få mer informasjon eller innhold som er relatert til din side. Dette etablerer en kobling mellom den opprinnelige siden og den siden det lenkes til. Det som er interessant, er at Google også bruker denne informasjonen til å gjennomsøke nettsider.

Fordi det ikke finnes noe sentralt arkiv for alle nettsider, gjennomsøker Google hele nettet og finner nye og oppdaterte sider ved å følge lenker fra kjente sider. Dette er en algoritmisk prosess som også tas med i beregningen av hvordan hver enkelt side rangeres i søkeresultatene.

Hvis et nettsted stadig lenker til sider som er kjent for å være fulle av spam som den sender ut, er algoritmen smart nok til å tildele et slikt nettsted mindre vekt i rangeringen. Interne lenker på nettstedet ditt er de sikreste, og du må være forsiktig når du lenker til andre nettsteder.

Normalt er lenker til andre sider dofollow-lenker, noe som betyr at de overfører lenkeverdig og påvirker hvordan begge sidene rangeres av Google. En backlink til et annet nettsted kan derfor betraktes som en tillitserklæring eller en anbefaling, ikke bare til brukerne, men også til Googlebot-rangeringsalgoritmen.

Noen ganger kan det imidlertid være vanskelig å fastslå påliteligheten til siden du lenker til, hvis det er et eksternt nettsted. Og selv om du ønsker at leserne skal kunne se den, vil du ikke at Google skal inkludere siden i rangeringen av nettstedet ditt. Det er her nofollow-taggen kommer inn i bildet.

Nofollow-tag

Opprinnelig ble nofollow-taggen introdusert av Google for å bekjempe spam. Googles algoritme er imidlertid mye mer avansert nå med AI-funksjoner som enklere oppdager spam uten noen spesiell tagg. Derfor har nofollow-tagger utviklet seg i takt med dette, og det finnes nå tre typer som spesifisert av Google:

  • Sponsor- og annonseartikler: Dette er tillegget som anbefales for sponsede lenker, annonser, presseplasseringer osv.
  • UGC (User Generated Content), altså brukergenerert innhold: Innhold som kommentarer og foruminnlegg på nettsteder trenger ofte ikke å rangeres. Det er også mer sannsynlig at de inneholder og sender ut mer spam enn vanlig nettstedsinnhold. For å unngå at Google flagger siden feil, anbefales det å bruke atributten rel=»ugc».
  • Nofollow: Den tradisjonelle nofollow-taggen. Siden dofollow-lenker i utgangspunktet er anbefalinger, bør du bruke en nofollow-tagg hvis du fortsatt vil lenke til en side, men ikke vil anbefale den og påvirke rangeringen din.

Så hva er da en dofollow-backlink? Teknisk sett finnes det ikke noe som heter «dofollow»-backlink. Alle lenker er som standard dofollow med mindre annet er spesifisert. Forskjellen på dofollow- og nofollow-lenker ligger i at dofollow-lenker sender videre lenkeverdi (også kjent som ‘link juice’, som er den autoriteten eller verdien en tilbakekobling gir) og påvirker hvordan en side rangeres, mens nofollow-lenker ikke har denne effekten.

Men betyr dette at nofollow-lenker ikke er verdt særlig mye?

 

Verdien av en backlink

image

Kilde: Unsplash

Tidligere var det en begrunnelse for denne holdningen. Siden nofollow-lenker ikke overførte noen lenkeverdi, ble de ansett som mindre verdt enn dofollow-lenker, som kan forbedre nettstedets rangering, spesielt når de kommer fra autoritative nettsteder. Dermed ble link building i seg selv populært som en del av en SEO-strategi.

Nå handler det om å prøve å vinne lenker fra anerkjente nettsteder for å øke rangeringene sine. Resultatet er at mange nettstedseiere ikke engang bryr seg om kvaliteten på innholdet eller om det er relevant for det brukerne søker etter, noe som er Googles mål for alle søk. Alt handler om å utnytte systemet.

Men i 2019, da Google utviklet nofollow-tillegget, endret de også hvordan de håndterte nofollow-lenker som ble lagt til i nettadresser. I stedet for å betrakte det som et eksplisitt direktiv om ikke å bruke noen lenker i søkealgoritmen, betrakter Google nå nofollow-tagger som et «hint» eller et «forslag» om sidens innhold.

Det betyr at noen nofollow-lenker nå kan overføre lenkeverdi som lenke. Hvilke nofollow-lenker? Det er helt opp til Google og dens algoritme. Ifølge Google selv er det forståelig nok ikke sikkert at disse lenkene får samme vekt som en førsteparts-anbefaling, men juks og spam med lenker er fortsatt uønsket.

Uansett er det nå klart at nofollow-lenker er mer effektive enn tidligere antatt. Selv om nofollow-lenker ikke overfører noen form for lenkeverdi, vil de fortsatt være verdifulle fordi de gir organisk trafikk og indirekte påvirker nettstedets rangering.

Derfor når du setter opp din lenkebyggingstrategi, være seg om du skaffer deg nofollow- eller dofollow-lenker, bør du alltid huske på disse fremgangsmåtene:

  • Rett deg mot autoritative nettsteder som er relevante for din nisje
  • Skriv kvalitetsinnhold og sørg for at det er relevant for målgruppen din
  • Ikke betal penger for juks med lenker eller til såkalte lenkefarmer

Konklusjon

Kort oppsummert bør du ha en variert og mangfoldig strategi for lenkebygging. Det betyr at du ikke skal stole ene og alene på dofollow-lenker, og du bør absolutt unngå å bygge en profil opp med kun nofollow lenker (som uansett ville vært nærmest umulig).

Når det kommer til lenkebygging, er det viktigste ikke bare hvilken type lenke du bruker, men kvaliteten på innholdet du publiserer. Det må være av høy kvalitet, og det må også oppfylle kravene til relevans og lesernes behov og interesser.