Lenkebygging, eller link building på engelsk, er en av de viktigste strategiene innenfor SEO og er også den vanskeligste å få til riktig. Ikke overraskende, vil noen SEO-spesialister forsøke å gå snarveier i stedet, eller ignorere de helt, i håp om å ikke legge ned det arbeidet som kreves.

Men det er du helt nødt til, fordi de betyr noe i det lange løp. Ethvert nettsted med en god SEO-strategi har tatt til seg en systematisk framgangsmåte med tanke på lenkebygging. Det er også det du skal sikte deg inn på, men det kan være at du begår noen feil som forhindrer siden din fra å kunne utvikle seg. Les med videre for å lære om dem og ta kunnskapen med deg når du skal fikse på hjemmesiden din.

1. Du bruker ikke lenker

Kanskje den mest typiske feilen du begår når det kommer til lenkebygging, er å tro at kvaliteten på innholdet ditt er nok til å tiltrekke seg lenker til nettsiden din. Mens det stemmer til en viss grad, gjør du likevel skade på nettsiden din om du tror at du ikke behøver å legge ned en egen innsats for å bygge lenker. Fordi det gjør du.

Tenk på noen gode artikler, bøker, filmer, osv., som i stor grad har hjulpet deg, men som ikke er mainstream. Det er en ting å skrive kvalitetsinnhold, men det er noe annet å promotere innholdet slik at folk ser det.

Med lenkebygging oppnår du det siste, og når du begynner å tenke på det på denne måten, blir man mer proaktiv og hviler mindre på laurbærene.

2. Din on-page SEO er ikke klar

De som befinner seg på den andre siden av skalaen i forhold til den første klassiske feilen, er de som prioriterer lenkebygging helt og holdent fremfor on-page SEO. De ignorerer at lenkebygging i bunn og grunn er en strategi for innholdsmarkedsføring, og at suksessen i stor grad avhenger av hvordan du bruker SEO-taktikk på siden.

En egen strategi for lenkebygging er ikke en unnskyldning for ikke å optimalisere søkeordene på nettsidene dine, eller for ikke å skrive gode metabeskrivelser. Selv kvaliteten på det du skriver – grammatikk, sammenheng, kortfattethet osv. – teller. Før du legger planer for lenkebygging, bør du derfor spørre deg selv om du allerede har en solid nok innholdsstrategi.

3. Dårlig oppsøkende virksomhet

Lenkebygging er hardt arbeid, og en del av det harde arbeidet består i å bygge meningsfulle relasjoner med journalister, redaktører, bloggere og andre som har potensial til å gi deg kvalifiserte backlinks. Og fordi det er en så stor konkurranse om plassen, har spillet endret seg radikalt.

Det er vanskelig å overbevise en redaktør ved å bruke den klisjéaktige malen, hvor argumentet ditt bare er at du ber om en lenke til innlegget ditt fordi du har lest mange av artiklene deres. Du må gjøre e-postene dine personlige og fokusere på å etablere en god relasjon først, samtidig som du forklarer hvordan innholdet ditt kan være verdifullt for plattformen deres.

4. Du satser på autoritet fremfor relevans

Du har kanskje hørt flere advarsler om å unngå nettsteder med lav autoritet når du bygger lenker. I stedet, sier de, bør du fokusere på plattformer med et stort omdømme. Det er ikke et godt råd, eller vi kan heller si at det er ufullstendig.

Når du begynner med lenkebygging, vil det være svært vanskelig å få oppmerksomhet fra de største nettstedene på grunn av konkurransen. Men bortsett fra det, vil du sannsynligvis være best tjent med å rette deg mot relevante nettsteder, ikke bare de med høy autoritet.

Et nettsted med høy autoritet vil gi innholdet ditt popularitet, men hvis målgruppen din ikke er blant nettstedets målgruppe, vil du ende opp med å kaste bort flere backlinks. Derfor er relevans viktigere enn nettsidens autoritet.

5. Du ser bort fra No-follow-lenker

På overflaten ser alle lenker like ut og oppfører seg likt. I praksis er det imidlertid ikke alle lenker som bidrar like mye til rangeringen i søkemotorene, og det er dette alle SEO-spesialister og eiere av nettsteder er ute etter. No-follow-lenker har en spesifikk instruks om at søkemotorene ikke skal ta hensyn til dem når det gjelder rangering.

I forbindelse med lenkebygging bruker mange nettsteder no-follow-lenker til annonseartikler, eller når de ikke kan gå god for påliteligheten til nettstedene de lenker til. La oss si at du legger ut et gjesteinnlegg, og redaktøren sier at du får en no-follow-lenke. Er det verdt det?

Noen vil kanskje si nei, og det er her de ikke treffer blink. No-follow-lenker hjelper deg kanskje ikke direkte på rangeringen, men de hjelper deg indirekte. Organiske klikk og trafikk teller fortsatt, spesielt hvis lenken er godt plassert.

6. Du bruker link-farming

image

Kilde: Pixabay

Flere SEO-spesialister har vært i samme situasjon som nybegynnere som tror at de kan lure systemet til å skaffe seg lenker. Lenkefarmer er et resultat av denne tanken. Og til tross for at det har blitt slått hardt ned på spam og lenkefarmer i årenes løp, eksisterer de fortsatt hvis du vet hvor du skal lete.

Problemet er at du ikke engang bør lete etter dem. Å betale for lenker motvirker hensikten med lenkebygging: å skaffe kvalifiserte lenker fra nettsteder med høy autoritet som er relevante for merkevaren og innholdet ditt.

Mange lenkefarmer bruker dessuten lyssky metoder som kan sette nettstedets sikkerhet i fare, selv om Google ikke eksplisitt straffer deg, så vil du mest sannsynlig tape på det når du begynner å kjøpe lenker.

Konklusjon

Lenkebygging er et komplekst og utfordrende felt, men det er viktig for alle nettsteder som ønsker å rangere godt i søkemotorene. Ved å unngå de klassiske feilene som er omtalt i denne artikkelen, kan du øke sjansene for å lykkes og bygge en sterk lenkeprofil som vil være til nytte for nettstedet ditt i mange år fremover.